جمعه ٠٧ ارديبهشت ١٤٠٣ - 
1 2 3 4
 
صفحه اصلي > آرشیو اخبار  


  چاپ        ارسال به دوست

جلسه شورای آموزشی دانشگاه برگزار شد/پايش اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی

 شنبه دهم مهرماه، جلسه شورای آموزشی دانشگاه با موضوع پایش اجرای  بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی در دفتر معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه برگزار شد.

این جلسه با حضور دکتر صدوقی معاون آموزشی دانشگاه، دکتر چنگیز دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر عبدالهی، مشاوران حوزه معاونت آموزشی، معاونین آموزشی دانشکده هاو مدیران برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر صدوقی معاون آموزشی دانشگاه ضمن خیر مقدم به نمایندگان وزارت بهداشت  بر لزوم تشکیل جلسات پیگیری اقدامات انجام شده در  خصوص بسته های تحول و نوآوری آموزش پزشکی تاکیدکردو افزود: هر بسته به واحد های مربوطه ارجاع داده شده است و گفتمان های لازم در جلسات متعدد در زمینه اجرایی کردن بسته ها تشکیل شده است

دکتر صدوقی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص اجرای بسته های دوازده گانه طی یک سال گذشته در دانشگاه گفت: تشکیل دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش، ابلاغ بسته های تحول و نوآوری در سطح دانشکده ها، مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی و گروه های آموزشی تابعه دانشگاه با تاکید بر طرح بسته ها در جلسات هیات رئیسه دانشکده ها و استناد به این بسته ها در طراحی برنامه استراتژیک و برنامه عملیاتی، طرح موضوع بسته ها در سطح شوراهای دانشگاه به ویژه هیات رئیسه شورای آموزشی و شورای تحصیلات تکمیلی و همچنین شورای معاونین آموزشی مراکز آموزشی، تشکیل کارگروه های تخصصی بسته های تحول و پایش اجرای بسته های تحول از اهم فعالیتهای این دانشگاه در طی سال جاری است.

در ادامه معاون آموزشی دانشگاه توضیحاتی در خصوص اهم اقدامات انجام شده در خصوص ماموریت های مشترک و ویژه واسپاری شده به دانشگاه ارائه داد و گفت: در زمینه اعتلای اخلاق حرفه ای با محوریت ترویج و توسعه زیرساخت هاي اخلاق حرفه اي در مراکز آموزش عالی نظام سلامت اقدامات عملیاتی شده شامل تشکیل شورای اخلاق دانشگاه، تشکیل مستمر جلسات شورای اخلاق در سطح دانشگاه، تدوین پیش نویس اولیه سند راهبردی اخلاق در دانشگاه، تدوین و ابلاغ آیین نامه رفتار و پوشش حرفه ای به مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی تابعه دانشگاه انجام شده است.

تشکیل کمیته خود ارزیابی  دانشگاه، ابلاغ بسته اعتبار بخشی موسسه ای به دانشکده های تابعه، پیگیری تشکیل کارگروه اعتبار بخشی موسسه ای در دانشکده های مربوطه، تعیین مصادیق استاندارد های اعتبار بخشی موسسه ای، دریافت گزارش خود ارزیابی معاونت های ستادی و دانشکده های  تابعه، بررسی و تحلیل گزارش دریافتی، آماده سازی و ارسال گزارش نهایی به معاونت آموزشی  وزارت بهداشت و راه اندازی سامانه ثبت مستندات استاندارد های اعتبار بخشی موسسه ای، ثبت مستندات استانداردها در سامانه توسط نمایندگان دانشکده ها، طراحی ارزیابی بیرونی درون دانشگاهی استانداردهای اعتبار بخشی موسسه ای در سطح دانشکده های تابعه و معاونت های تخصصی و نیز تشکیل تیم های بازدید بیرونی متشکل از کارشناسان آموزش دیده از حوزه های چهارگانه؛ آموزشی، پژوهشی، دانشجویی  فرهنگی و توسعه مدیریت و منابع  و همچنین تدوین جدول زمان بندی بازدید بیرونی برنامه ریزی به منظور انجام بازدید بیرونی درون دانشگاهی از جمله اقداماتی بود که دکتر صدوقی در زمینه اعتبار بخشی موسسه ای عنوان کرد.

 بنا به گفته معاون آموزشی دانشگاه، در زمینه اعتبار بخشی بیمارستان های آموزشی اقداماتی نیز صورت گرفته است که از جمله اهم آنها می توان به؛ ابلاغ بسته اعتبار بخشی بیمارستان های آموزشی به مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی، دانشکده پزشکی، ابلاغ مسئولیت اجرای طرح به دانشکده پزشکی، تشکیل کارگروه اعتبار بخشی بیمارستان های آموزشی ذیل شورای معاونین آموزشی مراکز، پیگیری تشکیل کمیته های اعتبار بخشی در مراکز تابعه، ارائه مشاوره به رابطین مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی، دریافت گزارش خود ارزیابی مراکز آموزشی بررسی و تحلیل گزارش دریافتی، آماده سازی و ارسال گزارش نهایی به وزارت بهداشت واستخراج نقاط قوت و ضعف مشترک و اختصاصی مراکز آموزشی و طرح در هیات رئیسه و نیز تدوین برنامه عملیاتی توسط مراکز آموزشی در راستای اصلاح نقاط قابل بهبود  به ویژه در سنجه ها اشاره کرد.

وی افزود: در زمینه ارتقاء نظام ارزیابی و آزمون های علوم  پزشکی با محوریت  ارتقاي آزمونهاي علوم پزشکی ضمن  بهره مندي از تجربیات بین المللی در دو دانشکده از دوازده دانشکده نقشه آزمون ها ترسیم شده و برنامه های ارتقاء در حال انجام است.

دکتر صدوقی در ادامه این گزارش افزود: در زمینه توسعه آموزش مجازی درعلوم پزشکی با محوریت  طراحی استانداردهاي فرآیندي آموزش مجازي علوم پزشکی و اعتباربخشی برنامه هاي مربوطه اهم اقدامات انجام شده شامل؛طراحی استانداردهاي فرايندي آموزش مجازي علوم پزشکی و اعتباربخشی برنامه هاي مربوطه، تدوین آيين نامه ها و دستورالعمل هاي راه اندازي  دفاتر آموزش مجازی در دانشکده های تابعه، برنامه ریزی در راستای ايجاد نظام اعتبار بخشی آموزش مجازي در دانشگاه، برنامه ریزی در راستای توانمندسازي آموزش مجازی، برنامه ریزی در راستای تشکیل دفاتر فعال آموزش الکترونیک در دانشکده های تابعه، تدوين طرح جامع آموزش الکترونيک دانشگاه، راه اندازی پرتال جامع دانشگاه الکترونيک، توانمند سازی آموزش الکترونيک می باشد.

وی در ادامه اقدامات صورت گرفته در این معاونت درزمینه توسعه دانش آموزش پزشکی(ماموریت ویژه دانشگاه) را تدوین برنامه آموزشی جدید در دو فاز اصلاحات علوم پایه پزشکی و علوم بالینی ( کارآموزی ) دانست.

معاون آموزشی دانشگاه در بخش دیگری از این گزارش به تدوين چارچوب مفهومی آموزش مبتنی بر توانمندی اشاره کرد وبستر سازی و گسترش مفهومی در خصوص آموزش مبتنی بر توانمندی، تدوين الگوی برنامه ريزی درسی مبتنی بر توانمندی، تدوين توانمنديها وروند نماهای برنامه و رشته داوطلب، شبکه سازی برای انتقال تجارب در مورد برنامه های مبتنی بر توانمندی و همچنین الگو سازی در خصوص آموزش و ارزشيابی برنامه های مبتنی بر توانمندی و نشر آنها، تدوین  نقاط قوت و ضعف، بررسی و تدوین تهدید ها و فرصت ها، از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این خصوص دانست.

 وی همچنین درخصوص توسعه دانش پزشکی هسته ای(ماموریت ویژه دانشگاه) با محوریت بررسی وضعیت پزشکی هسته ای در کشور با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تهران اقداماتی نظیر؛ بررسی و تدوین  نقاط قوت و ضعف، بررسی و تدوین تهدید ها و فرصت ها، تدوین مستندات مربوط به وضعیت رشته در ایران، بررسی وضعیت رشته در ایران  در مقایسه با کشورهای منطقه تعیین افق آینده، راهکارها و ملزومات اصلی توسعه دانش پزشکی هسته ای، ملزومات مرتبط با عواملی که به طور غیر مستقیم بر توسعه دانش پزشکی هسته ای، ملزومات مرتبط با عواملی که به طورغیرمستقیم بر توسعه دانش پزشکی هسته ای اشاره کرد.

در ادامه این جلسه دکتر چنگیز در خصوص پیگیری اجراء بسته های تحول گفت: در مهر ماه سال 1394 بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی به دانشگاه ها ابلاغ شد و پس از گذشت یک سال زمان بررسی بسته ها فرارسیده است تا با شناسایی موانع، دستاوردهاو پیشرفت های کسب شده در حیطه های مختلف به یک پایش و بازخورد مناسب برسیم.

وی هدف از تشکیل این جلسات را، بررسی گزارشات دانشگاه ها در خصوص بسته های تحول و شناسایی موانع به منظور آمادگی حضور دانشگاه ها در جلسات اصلی منطقه ایی  ذکر کرد.

در پایان جلسه دکتر چنگیز ضمن قدردانی از همکاری معاون آموزشی دانشگاه و توجه معاونین آموزشی دانشکده ها گفت: پایش اجرای بسته ها ازطریق سامانه آتنا درحال انجام است و درمرحله بعدی قرار است سامانه آتنا به سامانه برنامه عملیاتی متصل گردد، تا اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای برنامه عملیاتی به صورت خودکار در سامانه مذکور نیز ثبت گردد.

در ادامه جلسه معاونین آموزشی دانشکده ها با اعلام وضعیت موجود در اجراء بسته ها و میزان پیشرفت بسته ها در حوزه های مختلف، نقاط قوت و ضعف موجود در اجراء بسته ها را برشمرده و  پیشنهادات و راهکارهایی را اعلام کردند.

 


١٤:٠٩ - دوشنبه ١٢ مهر ١٣٩٥    /    عدد : ٣٦٩٥٠    /    تعداد نمایش : ٥٩٦٢


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




پیوندهای مهم
پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری
------------------------------------------
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
------------------------------------------
پایگاه اطلاع رسانی دولت
------------------------------------------
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
------------------------------------------
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
شهید بهشــتی
آدرس : تهران - بزرگراه شهید چمران خیابان یــمن - خیابان شهید اعــرابی جنب بیمارستان آیت الله طالقانی

تلفن : 23871 - 021
پست الکترونیک : info@sbmu.ac.ir
© تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.