هشتمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور که از 13 شهریورماه به مدت پنج روز به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی آغاز شده بود، شامگاه روز چهارشنبه با حضور وزیر بهداشت، معاون آموزشی وزارت بهداشت، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جمعی از مسوولان به کار خود پایان داد.
دکترمحمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مراسم اختتامیه هشتمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی اظهار داشت: 700 دانشجو از سراسر کشور در این المپیاد شرکت کردند که این نشان از جنبش و جوشش همکاران ما در دانشگاه علومپزشکی است.
وی ادامه داد: در حوزه وزارت بهداشت خوشحال هستیم که تعداد استعدادهای درخشانی که به دانشگاههای علومپزشکی وارد میشوند در حال توسعه است. سال گذشته حدود 15 درصد نسبت به سالهای قبل تعداد استعدادهای درخشانی که به حوزه پزشکی آمدهاند بیشتر شده بود و علت آن هم این است که رقابت و گرایش به حوزه پزشکی بیشتر است.
دکترلاریجانی اضافه کرد: از 13 هزار دانشجوی کل کشور که به عنوان استعداد درخشان معرفی شدهاند، حدود 6 هزار نفر در حوزه علوم پزشکی کشور هستند که این امر از جهتی برای دانشگاههای ما فرصت خوبی است.
وی بیان کرد: استعدادهای درخشان باید آیندهی علمی کشور را تضمین و دانشگاهها را بسازند. این یک سرمایهگذاری مهمی برای توسعه علمی کشور است که باید آن را حمایت کنیم و گسترش دهیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: مهم است که تمام دانشجویان و خصوصاً استعدادهای درخشان در روند آتی دانشگاهها نقش داشته باشند و امیدواریم قبل از سال تحصیلی 500 گرنت آموزشی از مرکز ملی آموزشهای پزشکی در اختیار دانشجویان کشور قرار بگیرد.
وی همچنین افزود: هدف ما این است که دانشجویان در نقاط مختلف کشور با نوآوریهای آموزش و فعالیتهای تحولی آموزش خود را آشنا کنند و در آن زمینه در صورت علاقه پروژههایی را تعریف نمایند.
دکتر لاریجانی افزود: باید با محیط خودمان آشنا باشیم و آن را به خوبی بشناسیم زیرا ما گروه پزشکی جامعه هستیم. باید به آلودگی هوا، محیطزیست، بیماریها و ... توجه کنیم و چه بهتر است که دانشجوی پزشکی از آنها آگاهی به دست آورد و بر روی آنها مطالعاتی انجام دهد.
وی در پایان سخنان خود افزود: بسیاری از دانشگاههای بزرگ دنیا برخی از مشکلات تحولی خود را در امر آموزش به وسیله دانشجویانشان حل میکنند. به نظر ما مهم است که استعداد و انرژی دانشجویان برای تحولات آموزشی پزشکی به کار گرفته شود. زیرا دانشگاه آینده دانشگاه سنتی فعلی نیست و دانشگاه هزاره سوم در همه زمینهها باید به گونهی دیگری اداره شود.