درمراسم شصت و سومین دوره آزمون دانشنامه تخصصی پزشکی که 13 شهریورماه در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز شد، دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت فعالیت های حوزه آموزش را با هدف بهره مندی از راهنمایی و انتقادات نخبگان و برگزیدگان تشریح کرد.
دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به ضرورت اجرای طرح تحول آموزش پزشکی در کشور بعنوان بحثی که در سالهای اخیر بعنوان چهارچوب و استراتژی نظام سلامت تعریف شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای حوزه آموزش پزشکی و چالشهای فراوانی که با آن روبرو است، تحول در نظام سلامت و رسیدن به توسعه پایدار در گرو توجه ویژه و اساسی به بحث آموزش است.
دکتر باقر لاریجانی طرح تحول آموزش پزشکی را از برنامههای مهم وزارت بهداشت در حوزه آموزش عنوان کرد و افزود: تحول در نظام سلامت بدون شک یکی از بزرگترین و اثرگذارترین اقداماتی است که در هر کشوری میتواند ضامن رشد و پایدار در آن جامعه باشد تا آنجا که آثار این تحول در شئونات زندگی مردم نمایان شده و رضایتمندی جامعه را فراهم خواهد کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: تحقق اهداف در گرو اعتلای نظام آموزش عالی سلامت است که وظیفه تربیت و تامین منابع انسانی کارآمد را برای اجرای این برنامه برعهده دارد؛ بنابراین نقش حوزه آموزش وزارت بهداشت در کنار حوزههای بهداشت و درمان نقشی پررنگ و اثرگذار خواهد بود.
معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی کشور در زمینه بار بیماریها، تغییرات هرم جمعیتی، مسائل اجتماعی و فرهنگی و غیره ضرورت تحول در آموزش علوم پزشکی بیش از پیش محسوس بوده و در همین راستا بستههای تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی تدوین شده و نقشه راه روشنی را پیشروی نهادهای مرتبط قرار داده است.
وی در بخش دیگری با تاکید بر لزوم گسترش دانشگاههای علوم پزشکی در سراسر کشورگفت: متأسفانه ایران پس از عربستان سعودی رتبه دوم مهاجرت دانش آموختگان به امریکا و کشورهای غربی را داراست. از طرفی برخی از دانشجویان به خصوص گروه علوم پزشکی در کشورها و دانشگاههایی تحصیل میکنند که استانداردهای آنها در حد و اندازه دانشگاههای ایران نیست. باید تلاش کرد قدر جوانان که سرمایههای ملی هستند را بدانیم و با برنامهریزی از خروج گسترده آنها از کشور جلوگیری کنیم. ما با برنامه تحول و نوآوری در حوزه پزشکی تلاش میکنیم که آموزش پزشکی را در سند آمایش توسعه دهیم.
دکتر لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بحث اقتصاد در آموزش عالی و مفاهیمی نظیر اعتباربخشی گفت: افزایش زیرساختها و معرفی ظرفیتهای دانشگاههای کشورمان به سایر نقاط دنیا میتواند به توسعه حوزه آموزش عالی کشور بسیار کمک کند و دانشگاهها را وارد عرصه بین المللی و همچنین پذیرش دانشجوی خارجی را ساماندهی کند.
معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به مساله مسن شدن جمعیت اشاره کرد و گفت: محاسبات سازمان بهداشت جهانی بیانگر این موضوع است که مساله سالمندی در دهه های آتی تبدیل به یک مساله جدی برای کشور می شود بنابراین باید خود را برای شرایط سالمند شدن کشور آماده کنیم پیش از اینکه با یک اپیدمی و بیماری بزرگ روبرو شویم.
وی در ادامه توسعه سواد سلامت در کشورو آموزش فرهنگ خود مراقبتی را ضمن متناسب کردن آموزشهای پزشکی خواستار و بر ضرورت برنامه ریزی مناسب در راستای تحول درآموزش و تربیت نیروی پرستاری به عنوان یکی از ضروریات پاسخگویی به نیازهای سلامت جامعه تاکید کرد.
دکتر لاریجانی که در مراسم افتتاحیه شصت و سومین دوره آزمون دانشنامه تخصصی پزشکی سخنرانی می کرد به تدوین سند چشم انداز سیاستهاب کلی نظام سلامت اشاره کرد و گفت: اسناد متعددی در کشور طراحی شده است، لازمه پیشرفت کشور استفاده از این اسناد در صحنه عمل است، اگر بخواهیم قدرت علمی منطقه شویم باید جدی تر و هوشیارتراز گذشته فعالیت کنیم.
معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بدیهی است تحقق اهداف بستههای تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی مستلزم استمرار همکاری تمامی افراد ذیربط از جمله رؤسا، معاونین، مدیران، اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاهها، دانشکدههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور است.
وی در رابطه با بسته حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم به عنوان یکی از بستههای تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی اظهار داشت: دانشگاههای نسل سوم باید به شرکت های دانش بنیان وصل شوند و ضمن حفظ ارتباط خود با دولت وابستگی خود را به بودجه دولتی به حداقل برسانند.
دکتر لاریجانی بااشاره به لزوم رشد بسته آموزش پاسخگو متناسب با شرایط نظام سلامت، مطالبی را پیرامون ماموریت گرایی و هدفمند سازی سیستم آموزشی کشور ارائه داد.
وی در ادامه به بسته اعتلای اخلاق حرفهای که یکی از بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به شمار میرود اشاره کرد و گفت: انتظار می رود در صورت تحقق بسته اعتلای اخلاق حرفهای الزامات ساختاری و برنامهای از سوی دانش آموختگان به منظور اعتلای اخلاق حرفهای و همچنین شاخصهای تحقق اخلاق حرفهای در محیطهای آموزشی مرتبط با علوم پزشکی تدوین شود.
توزیع رشته های تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی در سراسر کشور، بسته بین المللی سازی، گسترش آموزش مجازی در کشور، ارتقای ارزیابی آزمونها در کشور، اعتبار بخشی موسسات پزشکی، توسعه زیرساختها در علوم پایه، تدوین و به روز رسانی کتب مرجع، گسترش بحث های پزشک خانواده ضمن را اندازی سیستم ارجاع، به روزرسانی کوریکولوم ها و ... از جمله مواردی بود که دکتر لاریجانی پیرامون آنها مطالبی را ارائه داد.